DIAGNOZA AUTYZMU ADOS-2
Drodzy rodzice,
Od lat pracując z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych spotkałam się u wielu z Państwa z obawami co do tego, czy wasze dziecko zostało dotknięte zjawiskiem autyzmu….obserwujecie swoje dziecko uważnie, sięgacie po fachową literaturę, przeszukujecie internet w poszukiwaniu odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Macie Państwo mnóstwo wątpliwości, nadzieja miesza się z niepokojem. Zadajecie mnóstwo pytań sobie samym, rodzinie czy znajomym….
Często spotykam się z reakcją, że rodzic, nauczyciele, wychowawcy ale również i lekarze, odpychają od siebie myśl o autyzmie mówiąc, że na przykład „on tak już ma” albo „ to z pewnością mu przejdzie”.
Jest to reakcja naturalna i jako mama mnie w ogóle nie dziwi.
We wczesnym etapie rozwoju dziecka należy przede wszystkim zwrócić uwagę na tzw. umiejętności kluczowe – kontakt wzrokowy, rozwijająca się mowa, obserwacja zachowania dziecka na tak zwany „bodziec i następująca po nim reakcja”.
Jednak, jeśli wystepują u dziecka, już od wczesnego dzieciństwa niepokojące sygnały takie jak:
– brak uśmiechu na twarzy dziecka w 6 miesiącu życia,
– brak odwzajemniania uśmiechu w 9 miesiącu zycia,
– brak adekwatnej reakcji na wydawane przez rodzica odgłosy,
– brak gaworzenia w 12 miesiącu życia,
– brak na etapie 16 miesiąca mowy, która powinno przeistaczać sięz gaworzenia,
– brak na etapie 24 miesiąca u dziecka prostych zdań typu „daj mi”, „chodź tu”.
oraz inne rzeczy, takie jak:
– czy dziecko zwraca uwagę na cokolwiek?
– czy można z nim „złapać” kontakt wzrokowy?
– czy zwraca uwagę na pokazywane zabawki, podąża wzrokiem?
– czy wykonuje próby naśladowania gestów rodziców i innych osób z otoczenia?
– czy próbuje zwrócić na siebie uwagi, choćby poprzez gaworzenie?
należy zwrócić się do specjalisty o potwierdzenie lub wykluczenie zaburzeń ze spektrum autyzmu.
Autyzm u każdej osoby objawia się trochę inaczej, dwie osoby z taką samą diagnozą mogą mieć bardzo różne zachowania i możliwości. Dlatego mówimy o spektrum zaburzeń – od łagodnych objawów do takich, które bardzo wpływają na wszystkie sfery życia.
Autyzm nie jest chorobą, ale innym sposobem postrzegania świata i myślenia.
Autyzm to zaburzenie rozwojowe, które wpływa na to, w jaki sposób osoba nim dotknięta postrzega świat, przetwarza informacje płynące z otoczenia i współdziała z innymi.
Autyzm bywa często nierozpoznany i niezrozumiany, ponieważ osoby autystyczne nie wyglądają na niepełnosprawne. Uwagę zwracają dopiero ich trudności w porozumiewaniu się i nietypowe, „dziwaczne” zachowania. Dlatego też wiele osób z otoczenia traktuje dzieci z autyzmem jako po prostu niegrzeczne lub źle wychowane.
Proponujemy Państwu i zapraszamy do zapoznania się z informacjami na temat badania ADOS-2 – przyniesi ono korzyści osobom, które wymagają sprecyzowania jakiego rodzaju występują zaburzenia, które są w trakcie diagnozy a także osobom, które mają już diagnozę autyzmu – dla określenia profilu objawów i lepszego sprawdzania postępów.
ADOS-2jest protokołem obserwacji zachowań charakterystycznych dla autyzmu.
ADOS-2 określany jest na świecie jako element “złotego standardu” diagnozy autyzmu, pomaga specjalistom bardziej obiektywnie i trafnie oceniać zachowania,
ADOS-2 jest badaniem, które stosujemy w diagnozowaniu dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Narzędzie jest użyteczne do badania zarówno osób niemówiących jak i dobrze posługujących się mową, dla osób z bardzo różnym natężeniem cech autyzmu
W ADOS-2 oceniamy objawy charakterystyczne dla autyzmu: interakcje społeczne, komunikacja oraz ograniczone, powtarzalne zachowania.
ADOS-2 uwzględnia kryteria diagnostyczne DSM.
Reasumując, jeśli macie Państwo obawy, wątpliwości zapraszamy na konsultacje i diagnozę ADOS-2. Diagnozę przeprowadzą osoby przeszkolone w Polsce w użyciu narzędzi ADOS-2 oraz wpisane na krajową listę certyfikowanych diagnostów klinicznych ADOS-2. http://szkoleniaados2.pl/diagnosci
Posiadamy certyfikowane narzędzia badawcze do ADOS – 2,
Dobry terapeuta nie wyręcza dziecka
w czynnościach ale motywuje dając przykład, chwali i nagradza.
Pozytywne wzmacnianie to nasz cel główny w pracy z innymi.