Rozumiemy co dziecko znaczy dla rodzica

Rozumiemy co dziecko znaczy dla rodzica

Diagnozy i konsultacje

Diagnoza Integracji Sensorycznej składa się z kilku części:

Wywiad z rodzicami ( bez dziecka) – terapeuta zadaje rodzicom szereg pytań dotyczących przebiegu ciąży, porodu, rozwoju dziecka w niemowlęctwie, przebytych chorób, problemów zdrowotnych dziecka, omawiane są problemy dziecka. Rodzic na tym spotkaniu może podzielić się swoimi spostrzeżeniami, uwagami. Podczas tego spotkania rodzic/ opiekun dostaje do ręki kwestionariusz sensomotoryczny, który wypełnia albo na miejscu, albo w domu i dostarcza go na kolejnym spotkaniu diagnostycznym.

Spotkania z dzieckiem – z reguły są to dwa spotkania diagnostyczne

obserwacja kliniczna

Próby kliniczne – dziecko jest obserwowane w swojej spontanicznej aktywności oraz w sytuacjach zadaniowych, gdzie ma do wykonania określone zadania lub ćwiczenia, które diagnozują i sprawdzają jakość napięcia mięśniowego, mechanizmy równoważne, pracę oczu, koordynację ruchową i symptomy przetrwałych odruchów tonicznych.

testy integracji sensorycznej.

Testy kalifornijskie – maja na celu określenie profilu dojrzałości zmysłów i ich integracji. Składają się z kilku części badających takie funkcje jak: zdolność planowania czynności ruchowej (praksje), umiejętność lokalizacji bodźca dotykowego, płynność i koordynację ruchu, zdolność do utrzymania równowagi, czucie ciała i pracę ręki. Większość testów przeznaczona jest dla dzieci powyżej 4 roku życia. Dzieci młodsze i te którym nie można zastosować testów (np. z upośledzeniem umysłowym, autystyczne, lub nie współpracujące z innych powodów) badane są wybranymi próbami z obserwacji klinicznej i dodatkowymi testami sprawnościowymi.

Podsumowanie diagnozy – rozmowa z Rodzicami na temat wyników diagnozy i wniosków z nich płynących. Poszczególne wyniki są wyjaśniane i omawiane. Rodzice otrzymują również diagnozę na piśmie.

Tylko pełna diagnoza, zawierająca wszystkie opisane wyżej elementy, pozwala nam określić ewentualne zaburzenia integracji sensorycznej. Diagnoza, którą Państwo otrzymujecie, Tylko pełna diagnoza, zawierająca wszystkie opisane wyżej elementy, pozwala nam określić ewentualne zaburzenia integracji sensorycznej. Diagnoza, którą Państwo otrzymujecie, powinna również zawierać szczegółowe wyniki po to, aby inny terapeuta mógł z tej diagnozy korzystać i żeby w przyszłości istniała możliwość porównania wyników dziecka.

ADOS-2 Autism Diagnosis Observation Schedule (protokół obserwacji do diagnozy autyzmu) jest nowym standardem diagnozy autyzmu w Polsce. Jest protokołem obserwacji zachowań charakterystycznych dla autyzmu i określany jest na świecie jako element “złotego standardu” diagnozy autyzmu. Pomaga on specjalistom bardziej obiektywnie i trafnie oceniać zachowania. ADOS-2 jest badaniem, które stosujemy w diagnozowaniu dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Narzędzie jest użyteczne do badania zarówno osób niemówiących jak i dobrze posługujących się mową, dla osób z bardzo różnym natężeniem cech autyzmu. W ADOS-2 nie oceniamy ogólnego rozwoju w różnych sferach (np. motoryka, rozwój poznawczy, zmysły), ale oceniamy objawy charakterystyczne dla autyzmu: interakcje społeczne, komunikacja oraz ograniczone, powtarzalne zachowania. ADOS-2 uwzględnia kryteria diagnostyczne DSM. Celem diagnozy jest badanie pod kątem całościowych zaburzeń w rozwoju.

Przebieg procesu diagnozy:

Diagnoza obejmuje 3 spotkania:
1. Obserwacja psychologiczna około 1h

2. Spotkanie z diagnostą ADOS-2 około 60 minut,

3. Omówienie diagnozy,

W przypadku, gdy po postawieniu przez naszych specjalistów diagnozy, niezbędne okaże się wykonanie pogłębionej diagnostyki dziecka, proponujemy przeprowadzenie dodatkowych badań i konsultacji, tak aby możliwa była jak najbardziej kompleksowa ocena stanu psychofizycznego dziecka – między innymi diagnozę SI, logopedyczną, pedagogiczną…i inne,

Koszt zawiera:
obserwację i konsultację ze specjalistami, wydanie opinii zespołu diagnostycznego, oraz dalsze zalecenia terapeutyczne.

Wszyscy z zespołu ANISTO specjalizują się między innymi w leczeniu i pracy z osobami z autyzmem. Trzy osoby z zespołu ANISTO zostały przeszkolone w Polsce w użyciu narzędzi ADOS-2, należących do światowego „złotego standardu” diagnozy autyzmu oraz są wpisani na krajową listę certyfikowanych diagnostów klinicznych ADOS-2.

http://szkoleniaados2.pl/diagnosci

spotkanie trwające do 50 minut. Przeznaczona jest dla rodziców dzieci, których rozwój mowy przebiega nienormatywnie w zakresie artykulacji i objawia się wadami wymowy, lub jej brakiem. W tym czasie logopeda dziecięcy przeprowadza wywiad z Rodzicem lub Opiekunem i bada dziecko. Następnie, omawia wszystkie wątpliwości i wskazania do terapii. To także dobry czas na zadawanie pytań. Konsultacja logopedyczna będzie także właściwa dla osób, które korzystały wcześniej z terapii i chcą kontrolnie odwiedzić gabinet logopedyczny.

To spotkanie z fizjoterapeutą mające na celu diagnozę i ocenę dysfunkcji wieku rozwojowych dziecka. Celem konsultacji jest umożliwienie dzieciom maksymalnie możliwych do uzyskania zdolności ruchowych i funkcjonalnych. Podczas konsultacji bierzemy pod uwagę rodzaj i stopień jego dysfunkcji oraz uwarunkowania osobiste i środowisko.

Diagnoza Neuroflow

Terapia Neuroflow® to pierwszy w Polsce, interaktywny trening wyższych funkcji słuchowych dla dzieci z Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego CAPD, prowadzony Online.

Jeśli dziecko:

  • ma trudności z rozumieniem mowy, gdy w otoczeniu jest gwar lub hałas
  • ma trudności z zrozumieniem dłuższych lub złożonych poleceń ustnych
  • dźwięki z otoczenia łatwo odwracają jego uwagę
  • ma trudności w uczeniu się (problemy z nauka czytania, pisania, języków obcych)
  • nie potrafi dłużej utrzymać uwagi na zdaniu
  • często „wyłącza się”, myślami jest gdzie indziej, sprawia wrażenie nieobecnego
  • chorowało na przewlekłe wysiękowe lub częste zapalenie ucha i ma trudności w uczeniu się

Wówczas należy sprawdzić, czy przyczyną trudności dziecka nie są Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego CAPD.

U wielu dzieci zaburzenia przetwarzania słuchowego współwystępują z trudnościami w uczeniu się, dysleksją, ADHD, SLI, opóźnieniem rozwoju mowy, a także autyzmem.

  • Terapia odbywa się w domu dziecka pod kontrolą rodzica lub w gabinecie terapeuty
  • program jest dostosowany do każdego a podtypów klinicznych CAPD i do wieku dziecka, od przedszkolnego do młodzieży.
  • Diagnoza w oparciu o baterię testów od 4 roku

Spotkanie z psychologiem, służące diagnozie i ocenie problemu dziecka, a także ustaleniu dalszych kroków zmierzających do jego rozwiązania. Na konsultacje psychologiczne powinny zdecydować się przede wszystkim rodzice dzieci, które które mają zaburzenia lękowe lub nerwowe, mają trudności z wyrażaniem emocji, komunikacją, uczuciami i uczeniem się.

Diagnoza KORP (Karta Oceny Rozwoju Psychoruchowego) – To test do diagnozy funkcjonalnej rozwoju dziecka w wieku od 1 miesiąca do 9 roku życia, mający na celu ocenę prawidłowego lub zaburzonego rozwoju u dzieci. Pozwala na ustalenie, czy diagnozowane dziecko rozwija się harmonijnie oraz zgodnie z oczekiwaniami rozwojowymi określonymi w ramach każdego przedziału wiekowego

Diagnoza Gotowości Szkolnej ma na celu ustalenie, czy dziecko 5, 6 letnie osiągnęło już poziom rozwoju, który pozwoli mu sprostać obowiązkom szkolnym. Wyniki tego badania pomogą rodzicom podjąć decyzję o tym, czy umieścić dziecko w klasie 0 czy klasie I.