Rozumiemy co dziecko znaczy dla rodzica

Rozumiemy co dziecko znaczy dla rodzica

TERAPIA LOGOPEDYCZNA – WSPOMAGANIE ROZWOJU MOWY

Terapia logopedyczna obejmuje swoim zasięgiem całość specyficznych, zamierzonych oddziaływań ukierunkowanych na usunięcie wszelkich zakłóceń procesu porozumiewania się. Oddziaływania te mają na celu:

  • korygowanie zaburzeń mowy,
  • usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego,
  • usprawnianie funkcji pokarmowych,
  • wypracowanie odpowiedniego poziomu sprawności językowej, oddechowej i fonacyjnej,
  • wzbogacanie zasobu słownictwa biernego i czynnego,
  • stwarzanie możliwości porozumiewania się wychowankom, którzy nie są w stanie posługiwać się mową werbalną (komunikacja alternatywna),

Objawy mogące sugerować wystąpienie zaburzeń lub wad mowy:

  • brak mowy,
  • opóźnienia w zakresie kolejnych etapów rozwoju mowy (przekraczające okres 6 miesięcy),
  • późniejsze pojawienie się gaworzenia,
  • późniejsze pojawienie się pierwszych słów,
  • późniejsze pojawienie się zdań prostych, złożonych, zbyt długo utrzymujące się nieprawidłowe strukturygramatyczne,
  • wypowiedzi słowne dziecka dwuletniego są całkowicie niezrozumiałe dla otoczenia,
  • pojawienie się zbyt powolnego lub zbyt szybkiego tempa mowy,
  • nieprawidłowości w budowie i sprawności aparatu artykulacyjnego, oddechowego i fonacyjnego:
  • wady zgryzu,
  • asymetryczne ustawienie warg,
  • dysfunkcja żucia, odgryzania, połykania,
  • ustny tor oddechowy: w czasie spoczynku buzia jest otwarta, dziecko oddycha przez usta,
  • nieprawidłowa barwa głosu: głos zachrypnięty, nosowy lub zbyt wysoki,
  • deformowane wyrazy: np. głoska. [r] wymawiana jest jako tzw. [r] „francuskie”; podczas realizacji głosek język wsuwa się między zęby lub język i wargi układają się tak, iż dźwięki są w efekcie nienaturalne.

Dobry terapeuta nie wyręcza dziecka
w czynnościach ale motywuje dając przykład, chwali i nagradza.

Pozytywne wzmacnianie to nasz cel główny w pracy z innymi.