TERAPIA LOGOPEDYCZNA – WSPOMAGANIE ROZWOJU MOWY
Terapia logopedyczna obejmuje swoim zasięgiem całość specyficznych, zamierzonych oddziaływań ukierunkowanych na usunięcie wszelkich zakłóceń procesu porozumiewania się. Oddziaływania te mają na celu:
- korygowanie zaburzeń mowy,
- usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego,
- usprawnianie funkcji pokarmowych,
- wypracowanie odpowiedniego poziomu sprawności językowej, oddechowej i fonacyjnej,
- wzbogacanie zasobu słownictwa biernego i czynnego,
- stwarzanie możliwości porozumiewania się wychowankom, którzy nie są w stanie posługiwać się mową werbalną (komunikacja alternatywna),
Objawy mogące sugerować wystąpienie zaburzeń lub wad mowy:
- brak mowy,
- opóźnienia w zakresie kolejnych etapów rozwoju mowy (przekraczające okres 6 miesięcy),
- późniejsze pojawienie się gaworzenia,
- późniejsze pojawienie się pierwszych słów,
- późniejsze pojawienie się zdań prostych, złożonych, zbyt długo utrzymujące się nieprawidłowe strukturygramatyczne,
- wypowiedzi słowne dziecka dwuletniego są całkowicie niezrozumiałe dla otoczenia,
- pojawienie się zbyt powolnego lub zbyt szybkiego tempa mowy,
- nieprawidłowości w budowie i sprawności aparatu artykulacyjnego, oddechowego i fonacyjnego:
- wady zgryzu,
- asymetryczne ustawienie warg,
- dysfunkcja żucia, odgryzania, połykania,
- ustny tor oddechowy: w czasie spoczynku buzia jest otwarta, dziecko oddycha przez usta,
- nieprawidłowa barwa głosu: głos zachrypnięty, nosowy lub zbyt wysoki,
- deformowane wyrazy: np. głoska. [r] wymawiana jest jako tzw. [r] „francuskie”; podczas realizacji głosek język wsuwa się między zęby lub język i wargi układają się tak, iż dźwięki są w efekcie nienaturalne.

Dobry terapeuta nie wyręcza dziecka
w czynnościach ale motywuje dając przykład, chwali i nagradza.
Pozytywne wzmacnianie to nasz cel główny w pracy z innymi.
